Účtovníctvo – praktické rady, o ktorých by vás mal účtovník informovať
Účtovníctvo robiť nebudete, na to je tu predsa váš účtovník. Máte úplnú pravdu. Na druhej strane existujú skutočnosti, o ktorých by ste ako podnikateľ mali vedieť. Nebojte sa, nejde o účtovníctvo ako také. Ide skôr o praktické rady, ktoré sa vám zídu v praxi. Podnikatelia sa na ne často pýtajú. O čom je teda reč?
1) Odklad lehoty na podanie daňového priznania. Pravdepodobne viete o tom, že lehota na podanie daňového priznania je do 30.03. nasledujúceho roka. Nie všetci ale vedia, že túto lehotu si môžete predĺžiť. A to až o ďalšie tri mesiace do 30.06. Takže na podanie daňového priznania máte celých šesť mesiacov! Lehotu na podanie daňového priznania si v roku 2023 predĺžilo 300 000 živnostníkov a firiem. Prečo sa to oplatí?
Hlavné dôvody na predĺženie lehoty sú 3. Samozrejme tým prvým je, že „získate“ viac času. Jednak pre vás na zozbieranie a odovzdanie dokladov, ale aj pre účtovníka pre podanie daňového priznania. Ďalším dôvodom je odklad zaplatenia dane. Z hľadiska cash flowu môžete 3 mesiace pracovať s peniazmi, ktoré by ste inak museli odovzdať (zaplatiť) daňovému úradu. Tretí dôvod sa týka len SZČO (živnostníkov).
Pri živnosti totiž platíte sociálne odvody ak vaše príjmy z podnikania presiahli určitý limit. Na rok 2024 je limit príjmov pre platenie sociálnych odvodov vo výške 8 580 €. Takže ak máte v roku 2024 ako SZČO príjmy 8581 € v roku 2025 budete platiť sociálne odvody. Ako to súvisí s odkladom daňového priznania?
Výška sociálnych odvodov sa počíta na základe daňového priznania. Keď podáte daňové priznanie do 30.03., povinnosť platiť sociálne odvody máte od 01.07. Samozrejme iba ak prekročíte uvedený limit príjmov, jeho výška sa každý rok mení. Pri predĺžení lehoty na podanie daňového priznania máte povinnosť platiť sociálne odvody až od 01.10!
2) Posielanie firemných peňazí na osobný účet konateľa, spoločníka alebo ich živnosť. Zákonný spôsob, akým si konateľ môže vyplácať peniaze je prostredníctvom odmeny konateľa. Ide o pracovný pomer medzi firmou a konateľom. To znamená, že výplata konateľa podlieha rovnakým odvodom ako pri zamestnancovi.
Jediný zákonný spôsob ako si peniaze môže vyplácať spoločník je z čistého zisku, ktorý podlieha dani z dividend. Príkladu na vyplácanie dividendy spoločníka sme sa venovali v inom článku. Pri nerešpektovaní zákonných spôsobov ide o obchádzanie zákona. Okrem dodatočného zaplatenia správnej výšky daní a odvodov riskujete aj pokutu a v extrémnom prípade trestné stíhanie!
3) Používanie firemného osobného vozidla a zdaňovanie nákladov. V zásade máte 2 možnosti. Prvou je využívanie auta len na podnikateľské účely. Vtedy je daňovo uznateľným výdavkom celá suma nákladov súvisiacich s používaním vozidla (PHM, servis a pod.). V tomto prípade, ale musíte viesť knihu jázd na dôkaz využívania auta len na podnikanie.
Druhou a obľúbenejšou možnosťou je uplatňovanie nákladov formou paušálnych výdavkov. Ide o kombináciu používania auta na súkromné a podnikateľské účely. Výhodou je, že nemusíte viesť knihu jázd. Paušálne výdavky si tak môžete uplatniť do výšky 80 %. To znamená, že ak natankujete za 100 €, vašim daňovým výdavkom bude 80 €. Zvyšných 20 € je nedaňovým výdavkom.
Toto boli len príklady jedných z najbežnejších záležitostí, na ktoré by vás mal váš účtovník upozorniť. Ak účtovníka ešte nemáte, alebo hľadáte nového. V tom prípade sa môžete obrátiť na nás, pretože okrem právnych služieb a poradenstva ponúkame aj účtovníctvo.
-
Účtovný balík Mini59,00 €
-
Účtovný balík Medium99,00 €
-
Účtovný balík Maxi209,00 €