Účtovníctvo malých podnikateľov – 5 najčastejších chýb
Účtovníctvo sa dotýka každého podnikateľa. Či už ste malý alebo veľký podnikateľ, máte povinnosť viesť účtovníctvo Každopádne, účtovná evidencia pozostáva z viacerých čiastkových úloh. Jeho samostatné vedenie vám pravdepodobne robí váš účtovník. Existujú však čiastkové úlohy týkajúce sa účtovníctva, ktoré sú vo vašej moci.
1) Podrobná evidencia prijatých a vydaných dokladov. Táto podmienka predstavuje úplný základ. Možno to znie až banálne. No mnoho dokladov sa stratí do čiernej diery kvôli nedostatočnej evidencii. Odporúčame si doklady uchovávať v elektronickej evidencii, nakoľko je to najprístupnejší a najprehľadnejší spôsob.
Iné doklady, ktoré si nechcete / nemôžete uchovať elektronicky si odkladajte. Ideálne v šanóne roztriedené do jednotlivých mesiacov. Minimálne v papierovej krabici, kde si uložíte všetko. Ak si nie ste istý, či je daný doklad pre podnikanie relevantný, radšej si ho odložte. To sa týka aj eurových a centových výdavkov, pokiaľ nie ste živnostník, ktorý si uplatňuje paušálne výdavky. Vedenie firemného podvojného účtovníctva musí byť do centu presné!
2) S evidenciou dokladov úzko súvisí zmiešavanie súkromných a podnikateľských príjmov. Obzvlášť problém s tým býva v prípade živnostníkov. Veľa živnostníkov používa svoj osobný účet. Pravdou je, že zákon nevyžaduje vytvorenie bankového účtu. Na druhej strane sa jedná o priehľadnejšie a pohodlnejšie riešenie. Vy aj váš účtovník máte detailný prehľad o finančnom stave podnikania.
3) Ďalšou chybou je zmiešavanie súkromných a firemných výdavkov. Definíciu daňového výdavku upravuje zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov. V zásade ide o výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený podnikateľom. Inak povedané každý výdavok, ktorý súvisí s výkonom vášho podnikania.
4) Nesprávne údaje vo faktúre. Rozsah údajov, ktoré má faktúra obsahovať upravuje zákon o DPH. V zásade musí faktúra obsahovať identifikačné údaje odberateľa a dodávateľa. V rozsahu názov, sídlo a DIČ. Ďalej musí faktúra obsahovať jej poradové číslo, dátum vyhotovenia faktúry a dodania tovaru/služby. Napokon množstvo a druh dodaného tovaru/služby a cenu (vrátane DPH ak ste platcom DPH).
Bloček je tiež faktúrou ale v zjednodušenej forme, ktorá neobsahuje údaje o odberateľovi. V praxi väčšina podnikateľov využívajú fakturačné softvéry, ktoré obsahujú zákonné údaje. Ak si nie ste istý, radšej sa spýtajte účtovníka.
5) Napokon odkladanie daňových povinností na poslednú chvíľu. Riešiť všetko na poslednú chvíľu sa pri daňových povinnostiach nevypláca. Po prvé riskujete pokutu za oneskorené podanie daňového priznania. Ďalej sa môže stať, že pri zhone na konci termínu si zabudnete uplatniť určité daňové výdavky alebo iné daňové výhody. S tým súvisí aj nesprávny výpočet daňovej povinnosti a zbytočné podávanie dodatočného daňového priznania.
Všetkým uvedeným chybám sa dá jednoducho vyhnúť. Často stačí len osvojenie určitých vedomostí a disciplíny. Z veľkej časti ide o správnu komunikáciu s vašim účtovníkom. Dobrý účtovník vás na tieto chyby upozorní vopred. Preto vám odporúčame objednať si poriadne účtovníctvo.
-
Účtovný balík Mini59,00 €
-
Účtovný balík Medium99,00 €
-
Účtovný balík Maxi209,00 €