Hygiena a prevádzka, komu stačí oznámenie o začatí prevádzky?

Hygiena a prevádzka sú pri podnikaní „nerozlučná dvojica.“ Pri začatí prevádzky (či už sa jedná o gastro prevádzku, kaviareň, potraviny alebo akúkoľvek inú prevádzku) je takmer vždy potrebné schválenie resp. udelenie súhlasu od hygieny. V minulosti sa takmer vždy jednalo o komplikovaný proces, ku ktorému bolo potrebné zabezpečiť množstvo dokladov, príloh a najmä si na toto všetko vyhradiť množstvo času! Ľudovo sa tento proces nazýva(l) získanie povolenia od hygieny.

Do roku 2020 bolo totiž jedno, či sa jednalo o priestory, v ktorých sa vykonávala len administratívna činnosť alebo o priestory, v ktorých sa pripravovalo jedlo, zakaždým bolo potrebné od hygieny (príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva) vydanie rozhodnutia o uvedení priestorov do prevádzky. Rovnako tomu bolo aj v prípade ak sa menila len osoba prevádzkovateľa, ale činnosť v danom priestore ostala nezmenená!

Od roku 2020 však v tomto ohľade nastala zmena pozitívnym smerom, ktorá umožnila pomerne veľkej časti prevádzok jednoduchšie otvorenie a znížila byrokraciu pri absolvovaní tohto procesu, vďaka čomu mnohí podnikatelia ušetrili nielen čas, ale aj financie.

Zaviedol sa totiž inštitút oznámenia o začatí prevádzky, ktorého zmysle spočíva v tom, že nie je potrebné čakať na vydanie rozhodnutia o uvedení priestorov do prevádzky, ale postačuje najneskôr v deň začatia činnosti písomne oznámiť príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva začatie tejto činnosti.

Toto oznámenie musí obsahovať: (i) obchodné meno, právnu formu, sídlo a identifikačné číslo ak ide o právnickú osobu a meno, priezvisko a bydlisko a identifikačné číslo, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa; (ii) miesto prevádzky; (iii) názov prevádzky; (iv) špecifikáciu činnosti v priestoroch prevádzky; (v) dátum začatia činnosti v priestoroch prevádzky a (vi) prevádzkový poriadok ak to vyžaduje zákon.

Tento „zjednodušený“ proces však ako sme už naznačili neplatí pre všetky prevádzky, ale len pre:

1) Priestory, na ktoré už bolo vydané rozhodnutie o uvedení priestorov do prevádzky a mení sa len osoba prevádzkovateľa bez zmeny podmienok prevádzky;

2) Prevádzky verejného stravovania bez výroby hotových pokrmov, ďalej stánky s rýchlym občerstvením a iné zariadenia s ambulantným predajom pokrmov a nápojov a zariadenia na zotavovacích podujatiach a iných hromadných podujatiach;

3) Administratívne priestory;

4) Zariadenia starostlivosti o ľudské telo;

5) Ubytovacie zariadenia (okrem zariadení sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje pobytová forma sociálnej služby a zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately);

6) Priestory, v ktorých sa vykonáva živnosť: „kúpa tovaru na účel jeho predaja konečnému spotrebiteľovi“ okrem predaja pokrmov, nápojov alebo potravín;

7) Telovýchovno-športové zariadenia.

Ako môžete vidieť, pri niektorých prevádzkach sa proces o niečo zjednodušil, má však stále svoje špecifiká, ktoré je potrebné mať spolu so zákonom č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov naštudované.

V prípade ak chcete ušetriť svoj čas a energiu, môžete sa spoľahnúť na nás vďaka čomu vám zabezpečíme odoslanie oznámenia o začatí prevádzky odošleme už do 24 hodín, využite našu službu hygiena prevádzka.

Späť na články