Ako funguje vedenie účtovníctva?

Vedenie účtovníctva je problematika, ktorou sa zaoberá väčšina podnikateľov. Totiž ak ste živnostníkom alebo máte vlastnú s.r.o., budete potrebovať svojho účtovníka. Vedenie účtovníctva znamená viesť ekonomickú evidenciu v podobe spravovania účtovných kníh, podávania daňových priznaní, vedení mzdovej agendy a pod.

Účtovník býva často označovaný aj ako ekonóm. Je vaším poradcom v oblasti ekonomických a finančných procesov či správy a optimalizácii daní a odvodov. Toto vám je už pravdepodobne jasné. Pýtate sa teda ako také účtovníctvo funguje v praxi? 

Vedenie účtovníctva má svoje špecifiká. Jeho fungovanie závisí od faktorov akými sú veľkosť firmy, status (ne)platiteľa DPH, zamestnanci. Na druhej strane, poskytovanie účtovníctva závisí aj od účtovníka samotného, jeho skúseností, vedomostných a technických znalostí či povahových vlastností. 

Môžeme však načrtnúť všeobecný priebeh a na čo si dávať pozor. Vedenie účtovníctva je v podstate obchodný vzťah medzi účtovníkom a klientom. V prvom rade je potrebné vyhľadať účtovníka a uzavrieť s nim spoluprácu. V dnešnej dobe je mnoho účtovníkov, ponúkajúcich služby online. Pri výbere odporúčame dbať na jeho recenzie a serióznosť, ktorú si môžete overiť napríklad výškou jeho obratu na finstate. Neodporúčame vyberať iba na základe ceny. Najlacnejší účtovník totiž môže znamenať, že zaplatíte na daniach viac ako by ste museli! Môžete tiež čeliť zbytočným pokutám. 

Na vybraného účtovníka nadväzuje uzavretie spolupráce. Spoľahlivý účtovník by s Vami mal uzavrieť zmluvu o vedení účtovníctva. V zmluve by mali byť jasne vymedzené práva a povinnosti účtovníka a vás ako klienta. Zmluva by mala taktiež obsahovať transparentný cenník pokrývajúci služby pre účtovníctvo.

S účtovníkom by v rámci korektného obchodného vzťahu mala prebiehať dobrá súčinnosť. Z vašej strany včasné posielanie dokladov a upovedomenie o prípadných zmenách v rámci podnikania. Účtovník by zas mal včas zaúčtovať vaše účtovné doklady a poslať potrebné výkazy na daňový úrad a iné inštitúcie. Spoľahlivý účtovník by si mal plniť všetky tieto povinnosti v rámci lehôt, aby ste sa vyhli zbytočným pokutám!

Spomenuli sme posielanie dokladov. Doklady budú pravdepodobne váš najčastejší dôvod na kontakt s účtovníkom. Dobrý účtovník by mal byť flexibilný v prijímaní dokladov poštou alebo elektronicky (najčastejšie emailom). Uistite sa, že doklady sú naskenované/nafotené kompletne a čitateľne. Na druhej strane, včasné posielanie dokladov z vašej strany je dôležitou prevenciou pred pokutami.

Nasleduje zaúčtovanie dokladov účtovníkom. Počas účtovania môže mať účtovník otázky ohľadom dokladov. Často sa stáva, že a) podnikatelia zabudnú priložiť nejaké doklady, b) doklady (faktúry) sú nesprávne vystavené, alebo c) nie je zrejmé čoho sa doklady týkajú. Nič si z toho však nerobte, ide o bežnú vec. Problém by skôr bol, keby účtovník napriek týmto problémom otázky nekládol.

Poslednou fázou je podávanie daňového priznania alebo iných výkazov. Podáva sa hlavne daňové priznanie z dani z príjmov (raz za rok), daňové priznanie DPH (každý mesiac/štvrťrok) a mzdové výkazy (každý mesiac). K výkazom vám účtovník pošle platobné inštrukcie na zaplatenie dane, resp. mzdových a iných nákladov. Ak chcete spoľahlivého účtovníka za dobrú cenu, objednajte si alebo zistite viac o tom ako funguje vedenie účtovníctva.